Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Pääkirjoitus: | Esimerkin voima on mahtava

Pyöräilijä taltuttaa talven liukkauden, viiman ja pimeyden varautumalla ja varustautumalla oikein. Siinä ei ole mitään uutta.

Uutta ei ole siinäkään, että kaikki Karkkilassa sinnikkäästi talvipyöräilyä harrastavat eivät ole vieläkään laittaneet kulkuvälineensä valoja kuntoon.

Vaikka päivänvalon määrä onkin lisääntymään päin, pyörän valoja tarvitaan vielä pitkälle kevääseen. Vilkkuvien valojen sijaan Liikenneturva suosittaa yhtäjaksoisesti palavaa valoa.

Pyöräilijä näkee pimeällä helposti auton, mutta täysin valaisemattoman ja heijastamattoman pyörän ja pyöräilijän autoilija saattaa nähdä liian myöhään.

Karkkilassa liikkuu pimeään aikaan onneksi pyöräilijöitä, joiden varustautumisesta voi helposti ottaa mallia ja oppia.

Kustannuskysymyskään ei turvallinen liikkuminen ole, sillä polkupyörän valaisimet maksavat edullisimmillaan muutaman euron.

Liikenneturvan marraskuussa toteutetun kyselyn mukaan 56 prosenttia suomalaisista koki, että pyöräilijöiden ajovalon pitäisi olla kiinteästi palava, ei vilkkuva.

Vilkkuva ajovalo jakoi kansalaisten mielipiteet lähes kahtia: toisia vilkkuva ajovalo häiritsee tai ärsyttää ja toisia taas ei.

Vilkkuva etuvalo ei tue pyöräilijän turvallista ajamista, sillä se valaisee huonommin pyöräilijän reittiä kuin kiinteästi palava valo.

Hieman alle puolet kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pyöräilijän otsavalo häikäisee enemmän kuin pyörään kiinnitetty valo.

Myös punaisen takavalon merkitys tunnustettiin, sillä 80 prosenttia vastaajista koki sen tarpeelliseksi pyöräillessä.

Autoilijoita muistutetaan usein kelin huomioimisesta sekä ajonopeuden ja turvavälien sovittamisesta olosuhteisiin. Sama viesti pätee myös pyöräilijään.

Sopivalla tilannenopeudella äkillisiä tilanteita on mahdollista välttää. Moni talvipyöräilyonnettomuus on väylän liukkaudesta tai epätasaisuudesta johtuva kaatuminen.

– Ennen jokaista matkaa on hyvä myös varmistaa pyörän etu- ja takavalojen toiminta, suunnata etuvalo alaviistoon sekä tarkistaa omat ja pyörän heijastimet. Sopivan lämmin talvivaatetus pyöräilyyn löytyy kokeilemalla, neuvoo Leena Piippa Liikenneturvasta.

Hän on asiantuntija.