Taksinkuljettaja kokeili sähköautoa: nämä hyvät ja huonot puolet hän siinä näkee – "Ei tarvitse jatkuvasti käydä laittamassa satasia tankkiin"

Kohonneet polttoainekustannukset ovat saaneet myös taksiliikenteen turvautumaan entistä enemmän sähköautoihin ja vähäpäästöisiin autoihin. 02 Taksin tilausdatan perusteella esimerkiksi huhtikuussa kaikista Tampereella ajetuista taksikyydeistä kuusi prosenttia ajettiin vähäpäästöisillä autoilla.

Taksinkuljettaja Aleksejs Trofimovs on työssään käyttänyt sähköautoa. Sähköauton hyvät puolet tulevat nopeasti.

– Itsellänikin oli aluksi ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan, mutta kun pääsin töissä ajamaan Teslaa, niin ostin itsellenikin Volkswagenin sähköauton. Kun sen investoinnin sähköautoon kerran tekee, niin se maksaa itsensä takaisin, kun ei tarvitse jatkuvasti käydä laittamassa satasia tankkiin. Teslan akun lataaminen maksaa alle kymmenen euroa ja sillä ajaa parhaimmillaan 400–500 kilometriä, kertoo Trofimovs 02 Taksin tiedotteessa.

Haasteiksi Trofimovs listaa sääolosuhteiden vaikutuksen sekä akun latautumisvauhdin. Sähköauton akku ei lataudu samalla vauhdilla kuin bensa- tai diesel-tankki täyttyy.

– Jos minun nyt pitäisi heti lähteä Rovaniemelle ja autossa olisi 20 prosenttia akkua jäljellä, niin akun pikalataukseen menee noin puoli tuntia. Polttomoottoriauton tankin saa täyteen minuuteissa, Trofimovs sanoo tiedotteessa.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat