Näin paljon bensan hinta on noussut vain parissa kuukaudessa – "Muutokset näkyvät dieselinkin hinnassa"

Tuntuuko, että bensa maksaa koko ajan enemmän? Tuntuma on oikea, vahvistaa Tilastokeskuksen uusi kokeellinen viikkotilasto.

Tilastokeskus on seurannut polttonesteiden pumppuhintoja viikkotasolla vasta pari kuukautta, mutta jo siinäkin ajassa bensan hinta on noussut lähes 12 prosenttia. Rahassa tämä tarkoittaa, että 95-oktaanisen polttoaineen litrahinta on noussut 26 senttiä, ja 98E:n 27 senttiä.

Viime viikolla 95-oktaaninen bensiini maksoi Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 2,44 euroa ja 98E 2,54 euroa. Tämän viikon lukemat lienevät vielä korkeammat, sillä Polttoaine.net-sivuston mukaan 95E:n hinta oli tämän viikon keskiviikkona jo vajaat 2,55 euroa, 98E:n vajaat 2,65.

– Viime viikkoina EU:ssa parlamentti on päättänyt Venäjään kohdistuvien pakotteiden kiristämisestä ja ne kohdistuvat entistä jykevämmin energia- ja öljymarkkinaan. Tämä vaikuttaa nostavasti raakaöljyn hintakehitykseen ja valmiiden polttoaineiden markkinahintoihin, kommentoi liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan tiedotuskeskuksesta.

Hän toteaa, että juuri tällä hetkellä hinnat ovat korkeat myös vuodenajan takia.

– Normaalitilanteessakin bensan maailmanmarkkinahinnat nousevat, kun lomakausi alkaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Kun vapaa-ajan matkustus tulee työmatkojen rinnalle, liikutaan enemmän epätyypillisiä matkoja ja polttoaineen kulutus on korkeammalla. Tämä vaikuttaa etenkin bensan hintaan, sillä henkilöautoliikenne kulkee pääosin bensalla.

Jääkö yli 2 euron litrahinta uudeksi normaaliksi? – Näin polttoaineen pumppuhinta kehittyy, arvioivat asiantuntijat

Tilastokeskus tuottaa viikoittaisten keskihintojen tilaston haastattelemalla noin 60 huoltoaseman edustajaa ympäri Suomen kahdesti viikossa. Nämä asemat ovat samoja kuin kuluttajahintaindeksin laskennassa. Polttoaine.net-sivustolle kuka tahansa voi lähettää havaintojaan hinnoista.

Bensan hinta alkoi tilaston mukaan kivuta viikolla 20. Samalla viikolla pumppuhinnoissa tapahtui myös merkittävä käänne: bensan hinta kipusi yli dieselin hinnan.

Aika harvalla on hirveästi matkoja, jotka voisi vain jättää tekemättä.

Hanna Kalenoja

Hanna Kalenoja toteaa, että tämä on perinteinen hintataso.

– Eron pitäisikin verotason erilaisuuden takia olla 20–25 senttiä litralta.

Diesel-autoilijoiden polttoainelasku on kuitenkin pysynyt viime viikkoina tasaisemmissa lukemissa kuin bensakuskien. Viikolla 14 dieselistä piti pulittaa 2,26 euroa ja viikolla 22 samaiset 2,26 euroa. Halvimmillaan dieselin keskihinta käväisi 2,20 eurossa pääsiäistä seuraavalla viikolla.

– Diesel ollut vakaampi viime viikkoina, koska ei ole lämmityskausi, jolloin kevyttä polttoöljyä kuluisi. Viimeisimmät muutokset kyllä näkyvät dieselinkin hinnassa, koska raakaöljystähän sekin tehdään, Kalenoja sanoo.

Polttoaine.net-sivuston mukaan dieselin keskihinta oli tämän viikon keskiviikkona jo 2.33 euroa litralta.

Vuodentakaiseen verrattuna polttoaineiden hintakäyrä osoittaa toki huomattavasti jyrkemmin ylöspäin.

Dieselin hinta on noussut vuodessa noin 55 prosenttia (0,83 euroa), 95E:n lähes 39 prosenttia (0,62 euroa) ja 98E:n runsaat 36 senttiä (0,62 euroa).

Tiedot ovat peräisin kuluttajahintaindeksistä.

2,55

e/l oli Polttoaine.fi-sivuston mukaan 95E:n keskihinta Suomessa keskiviikkona.

Hintojen tulevaa kehitystä on Hanna Kalenojan mukaan hyvin vaikea arvioida etenkin lyhyellä tähtäimellä, koska siihen vaikuttavat niin monet tekijät.

Viime viikonloppuna asiantuntijat arvioivat STT:n haastattelussa, että polttoaineen hinta ei ole laskemassa lähikuukausina ainakaan alle kahden euron.

Energia-asioihin perehtynyt Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund jopa ennakoi Ylellä, että bensan hinta voi kohta alkaa kolmosella.

Hanna Kalenoja on optimistisempi – ainakin pitkällä tähtäimellä.

EVA: Lähes puolet suomalaisista haluaa vähentää liikkumistaan polttoaineiden hintojen takia – yhden puolueen kannattajista 75 prosenttia aikoo äänestää hintojen laskua lupaavaa poliitikkoa

– Nähtävissä on, että Venäjän raakaöljyä pystytään korvaamaan muilla tuotantoalueilla. Tämä on omiaan rauhoittamaan raakaöljyn hintakehitystä pitkällä aikavälillä.

Kalenoja pitää todennäköisenä, että Venäjän energian korvaamiseen löytyy pysyviä uusia hankintakanavia. Tällöin pakotteet heiluttelisivat hintoja vähemmän.

– Epävarmuuksia on nyt niin paljon, että hintaennustetta polttoaineista on todella vaikea tehdä.

Hallitus on arvioinut, että biopolttoaineen jakeluvelvoitteen laskeminen alentaisi pumppuhintoja noin 12 sentillä. Jakeluvelvoitteen laskeminen on tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä.

Hinta tuskin merkittävästi vähentää autoilua

Vielä ei ole tietoa, ovatko polttoaineen karu hintakehitys vaikuttanut suomalaisten autoiluun. Teiden liikennemäärät kasvoivat Hanna Kalenojan mukaan maaliskuussa vuoden takaiseen verrattuna, mutta huhtikuussa hieman laskivat.

Maaliskuun nousuun on vaikuttanut ainakin koronarajoitusten purku. Huhtikuun liikkumisesta on Kalenojan mukaan vielä vaikea sanoa, onko polttoaineen hinnalla ollut vaikutusta.

– Se saattaa olla pelkkää kausivaihtelua eli miten pääsiäinen sijoittuu. Kevät oli myös kylmä ja lunta, joten ihmiset eivät vielä huhtikuussa käyneet mökeillään.

– Aika harvalla on hirveästi matkoja, jotka voisi vain jättää tekemättä, Kalenoja toteaa.

Ihmiset eivät esimerkiksi pysty muuttamaan lähemmäs työpaikkaa tai vaihtamaan autoa viikkojen varoitusajalla, vaan näitä päätöksiä harkitaan Kalenojan mukaan tyypillisesti useampi vuosi.

Jopa 4 tuntia pitempi lentoaika ja 40 prosenttia enemmän polttoainetta – Näin Venäjän lentotilan sulku vaikuttaa Finnairin Aasian-lentoihin

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat