Tutkimus: Piileekö tässä jopa yllätys? – Nämä suuret päivittäismyymäläketjut nostivat markkinaosuuttaan

Päivittäistavaramyymälöiden suurimmista toimijoista S-ryhmä ja Lidl nostivat markkinaosuuksiaan vuonna 2021 suhteessa vuoteen 2020.

Tiedot pohjautuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.

S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 3,2 prosenttia, mikä oli hiukan keskimääräistä arvokehitystä enemmän. Sen myötä S-ryhmän parina edellisvuonna hienoisesti laskenut markkinaosuus nousi 46,1 prosenttiin. Prisman myynnin kehitys oli 4,7 prosenttia ja ketjun markkinaosuus nousi eniten kaikista ketjuista.

Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi vahvasti 4,2 prosenttia ja sen markkinaosuus palasi vuosien 201–19 tasolle 9,6 prosenttiin.

K-ryhmän päivittäistavaramyynnin kehitys 2,3 prosenttia oli keskimääräistä alhaisempi. Näin sen viisi vuotta jatkunut markkinaosuuden nousu taittui, ja osuus laski 36,6 prosenttiin, sanoo NielsenIQ:n rekisteri.

K-ryhmän ketjuista parhaiten menestyi K-Citymarket, jonka myynti kasvoi 3,9 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.

Etusivulla nyt

Luetuimmat